Linda Neiglick

Business Development Manager, Lifeworks / 1.8.2019

Tägit: Hyvinvointi

Mikäli töihin paluu ahdistaa sen takia, että työpäivät ennen lomaa olivat liian kuormittavia tai työ ja vapaa-aika eivät olleet balanssissa, testaa näitä virkistäviä vinkkejä.

3 vinkkiä, joilla pidät mielen vireessä

Syö terveellisesti ja monipuolisesti läpi päivän. Pysyt energisenä koko päivän noudattamalla säännöllistä ateriarytmiä. Muista myös välipalat!

Laadukkaan ravinnon lisäksi suo itsellesi kunnon yöunet. Jos lomalla pääsit lepäämään ja nukkumaan oikein kunnolla, työrytmiin palaaminen kannattaa tehdä niin, ettet oitis karsi unestasi, jos haluat tehdä työpäivän jälkeen jotakin kivaa. Kunnon yöunien ansiosta palaudut paremmin ja pysyt virkeänä.

Liiku ja pidä taukoja. Luo mahdollisuuksia liikkumiselle pitkin päivää. Pidä säännöllisiä kävelypalavereita tai kävele osa työmatkasta. Käy lounaalla vähän pidemmän kävely- tai pyöräilymatkan päässä. Ja muista ne tauot! 

Nouse kerran tunnissa työpöydän äärestä ja liiku. Kierrä vaikka toimisto pari kertaa ympäri tai vetreytä hartiat jumppakuminauhalla. Kokeile myös kyykätä silloin tällöin 10 kertaa, niin saat jalkoihin veren kiertämään. 

Tee työpäivän jälkeen piristäviä lomajuttuja. Arjen ei tarvitse noudattaa täysin eri kaavaa kuin loman, joten jatka lomalle suunniteltujen asioiden toteuttamista myös arki-iltaisin. 

Vie ystävä, puoliso tai perhe piknikille tai huvipuistoon. Tai kutsu ystävä puistoon ulkotreeneihin tai metsään kävelemään. Käykää myös ravintolassa syömässä, jos arkiruoan väsääminen ei vielä inspiroi lomaherkkujen jälkeen.

3 vinkkiä työmäärän hallintaan ja tehokkuuteen

Valmistaudu palavereihin ja tapaamisiin huolella. Jotta palaverit eivät tuntuisi ajan tuhlaukselta, valmistaudu niihin hyvin etukäteen. Mieti, mitä sinulta odotetaan ja miksi olet mukana. Voit kysyä kutsujalta lisätietoa, jos osallistumisesi tuntuu epäselvältä. Jos taas olet kutsunut itse palaverin koolle, kerro tapaamisen tavoite sekä kutsussa että tapaamisen alussa. Lopuksi muista antaa onnistumisista kiitos ja palaute osallistujille.  

Lopeta multitaskaus. Se uuvuttaa ja asioiden valmiiksi saattaminen hidastuu ja voi johtaa aivosumu-fiilikseen. Kun huomaat tekeväsi useampaa asiaa samaan aikaan, valitse tärkein tehtävä ja keskity vain siihen.

Muista myös tauottaa päivä ja laita puhelin pois näkyvistä silloin kun teet keskittymistä vaativaa työtä. Kun pidät tauon, jätä vieläkin puhelin rauhaan ja käy ulkona tai kävele toimiston ympäri.

Päätä työpäivä hallitusti. Pidä joka päivä palaveri itsesi kanssa ennen työpäivän päättymistä. Varaa kalenteriisi 5-15 minuutin aika jokaisen päivän päätteeksi. Vedä ensin syvään henkeä ja rentouta hartiat. Käy sitten mielessäsi läpi päivän saavutukset ja käännä  ajatukset seuraavaan päivään. 

Kirjoita sen jälkeen ylös 3 tärkeintä tehtävää, jotka haluat seuraavana päivänä saada aikaan. Lista odottaa sinua aamulla, joten sinun ei tarvitse murehtia tai muistella niitä illan tai yön aikana.

Muista opetella palautumaan myös työpäivän aikana ja pidä tiukasti kiinni työn ja vapaa-ajan balanssista!

 

 


Mikäli huomaat loman jälkeenkin aktiivisesti pohtivasi isompaa uramuutosta tai työpaikan vaihdosta, liity Lifeworks-jäseneksi maksutta täällä.

Saat meiltä joka viikko uutiskirjeen, josta löydät rekrytoijien hyödyllisiä vinkkejä työnhakuun ja uramuutoksiin liittyen sekä avoimia työpaikkoja. 

Inspiraatio tämän artikkelin vinkkeihin löytyi tiimimme omista lomaltapaluurutiineista sekä National Geographic / Everyday Mindfulness -lehdestä. 

Urakysely

Mikä Lifeworksin urapalveluista sopisi parhaiten tarpeisiisi?

Pääset alkuun vastaamalla neljään nopeaan kysymykseen!

 

Aloita testi