JOKAINEN töitä aktiivisesti etsinyt tietää, että kiinnostavien tehtävien löytäminen ja niihin hakeminen on sangen aikaa vievää puuhaa. Ilmoiteltuihin työpaikkoihin saattaa olla ansioluettelon ja hakemuksen lisäksi vielä työnäyte. Ja kun CV:kin pitäisi kustomoida jokaista hakua varten, otsalle kirpoaa helposti hikipisara, jos toinenkin.
JOS haet uutta työn ohella, voi työnhaku helposti haukata useita tunteja arvokasta vapaa-aikaasi viikossa. Jos taas päätoimisesti haet töitä, vapaa-ajan ja työnhakuun käytetyn ajan raja voi olla häilyvä. Häilyvyys taas aiheuttaa stressiä ja tunnetta, että pitäisi koko ajan tehdä asialle jotain.
AJANKÄYTTÖ on työnhakijan ystävä ja siihen kannattaakin kiinnittää huomiota. Suunnitelmallisuus on avain parempaan ajankäyttöön, sillä kun suunnittelet jokaiselle päivälle työnhakuun liittyvän tehtävän ja teet sen määrittämässäsi ajassa, sinulle jää aikaa muulle elämälle, joka tasapainottaa mukavasti joskus hyvinkin stressaavaa tilannetta.
VAPAA-AJAN rooli meidän jokaisen elämässä on hyvinvoinnin ja balanssin kannalta aivan ehdoton. Kun saan levätä ja harrastaa minulle tärkeitä asioita, lataudun positiivisesti työhöni ja jaksan paremmin sekä olen luovempi. Tämä pätee suoraan myös päätoimiseen työnhakuun. Työnhaku kun ei suinkaan ole koko elämä.
Näppäränä sääntönä työnhakuun voi käyttää 60-20-20-jakomallia:
- 60 % työnhakuun käyttämästäsi ajasta kannattaa käyttää verkostoitumiseen, uusien ihmisten tapaamiseen seminaareissa tai muissa tilaisuuksissa ja kiinnostavien yritysten kontaktoimiseen. Myös uutisten seuraaminen piilotyöpaikkojen varalta kannattaa sisällyttää tähän.
- 20 % ajasta kannattaa käyttää ansioluettelon ja LinkedIn-profiilin hiomiseen. Jos sinulla on tai olet ajatellut perustaa itsellesi omat nettisivut asiantuntijuutesi esiin tuomiseksi, kannattaa niitä luodessa tai päivittäessä pohtia sisältöä myös oman työnhaun näkökulmasta.
- Loput 20 % ajasta voi käyttää uusien tehtävien hakemiseen – ota avuksesi hakuvahdit kaikkiin mahdollisiin palveluihin, jotta et käsin joudu etsimään niitä. Seuraa myös LinkedInissä yrityksiä – monet firmat julkaisevat työpaikoista tiedon somepostauksena.
VALITSE sinulle sopivin tapa sekä seurata että suunnitella ajankäyttöäsi työnhaussa. Seurantaväline voi olla muistivihko, Excel-taulukko, kalenteri tai vaikkapa Trello, jonne merkitset mitä tehtäviä olet hakenut tai mitä yrityksiä olet kontaktoinut. Merkitse ylös, kun päivität hakuvahtiasi, LinkedIn-profiiliasi tai kun osallistut vaikkapa verkostoitumistapahtumaan tai käyt haastattelussa. Pidä listaa sinua kiinnostavista yrityksistä ja laajenna verkostoasi esim. LinkedInissä.
JOKAINEN päivä, jonka käytät suunnitelmallisesti ja tehokkaasti työnhakuun, vie sinua pienen askeleen kohti uutta. Unelmoi ja tavoittele rohkeasti unelmiasi. Kuten äitini minulle aina tapaa sanoa, ”unelmilla on tapana toteutua”.