Löydä uusi innostus!

Kaipaatko uutta kipinää työelämääsi? Tilaa uutiskirjeemme niin saat ensimmäiset vinkit sähköpostiisi jo tänään.

Kun tilaan uutiskirjeen, hyväksyn samalla Lifeworksin käyttöehdot ja tietosuojalausekkeen.

Linda Neiglick, Head of Operations & Customer Experience

Linda Neiglick

Head of Operations & Customer Experience / 12.10.2022

Tägit: Itsensä kehittäminen, Itsetuntemus, Johtaminen, Vahvuudet

Empatia eli kyky tunnistaa toisten ihmisten tunteita ja heidän tarpeitaan on hyödyksi johtamisen lisäksi myös asiakastyössä. Johtaja tarvitsee empatiaa sekä tiimin että asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen.

Poimin tutkimuksista muutaman mielenkiintoisen löydöksen empatian bisneshyödyistä. Nappaa vinkit ja valjasta empatia myös omaan johtamiseesi.

Empaattisen johtajan tiimeissä korkea innovatiivisuus ja tuottavuus

Tutkimuksen mukaan empaattiseksi kuvattujen johtajien tiimeissä 61 % kertoi olevansa innovatiivisia – vähemmän empaattisten johtajien alaisista vain 13 % koki olevansa innovatiivisia.

Toisessa tutkimuksessa selvisi, että empaattisten johtajien alaisuudessa tuottavuus ja sitoutuminen ovat myös muita korkeammalla: empaattisten johtajien alaisista 76 % oli sitoutuneita työnantajaan. Vähemmän empaattiseksi koettujen johtajien alaisista vain 32 % oli sitoutuneita.

Sitoutumista, tuottavuutta ja innovatiivisuutta moni johtaja odottaa tiimeiltään, joten empatiaa kannattaa hyödyntää, jos nämä ovat oman tiimisi tavoitteina.

Yhteistyö ja jopa työn ja vapaa-ajan balanssi paranee empaattisen johtamisen avulla

Yhteistyö lisääntyy, kun päätöksentekoon tuodaan mukaan empatiaa. Tämä puolestaan lisää empaattisuutta toisia kohtaan, tutkimuksesta selvisi.

Empatiasta on myös vielä yllättävämpää hyötyä balanssin löytämisessä: empaattisten johtajien alaisista 86 % koki pystyvänsä onnistuneesti navigoimaan työn ja muun elämän vaatimuksissa. Vähemmän empaattisen johtajien alaisuudessa vastaavasti vain 60 % koki pystyvänsä samaan, selvisi tutkimuksessa.

Mikä tämän voisi selittää? Uskoisin, että empaattinen johtaja antaa todennäköisesti muita enemmän tukea, osoittaa huolta ja ymmärrystä työntekijöiden työn ja elämän eri osa-alueille, joka voi vaikuttaa paremman balassin löytämiseen.

Miten voit lisätä empatiaa johtamiseen?

Jos haluat lisätä empaattisuutta johtamiseen, kokeile näitä:

1. Tunne johdettavasi

Tutustu tiimiisi yksilöinä ja ymmärrä jokaisen motiivit ja kiinnostuksenkohteet ja hyödynnä tätä työntekijäymmärrystä myös työn ohjaamisessa ja vastuiden jakamisessa. Empaattinen johtaja tuntee jokaisen yksilöllisesti ja on aidosti kiinnostunut tiimiläisistään.

Pienillä eleillä, muistamisilla ja huomioimisilla on myös yllättävän iso vaikutus. Kokeile, niin huomaat.

2. Ole läsnä, kehu, kiitä ja anna palautetta

Mitä harvemmin johtaja näkyy tiiminsä arjessa, sitä vähemmän empatiaa tiimille välittyy. Viesti aktiivisesti, kysyy kuulumisia, muista kehua ja kiittää, mutta anna myös rakentavaa palautetta.  Aina ei töissä tarvitse olla kivaa, sillä voit myös vaatia, vaikka empaattinen olisitkin.

”On tärkeää muistaa, että johtajan empaattisuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hän olisi nynny tai nössö. Ei, vaan hän tiedostaa, milloin tilanne on sellainen, että hänen pitää olla tiukka ja vaativa”, kirjoitti Esa Lehtinen Paremman työelämän opas -kirjassa (2022).

3. Pidä huoli omasta jaksamisesta

Stressi ja kuormitus voivat tappaa empatian – ja harva johtaja pystyy niitä omasta arjestaan kokonaan poistamaan.  Huolehdi sen vuoksi tiukasti omista rajoista ja palautumisesta, jotta jaksat johtaa myös muita.

***

Ja vielä: Kukaan johtaja ei voi aina olla empaattinen. Ja se on ihan ok. Riittää, että pidät tuntosarvet, silmät ja korvat auki tiimin ja asiakkaiden tarpeille ja viestit aktiivisesti. Kaikkeen ei kuitenkaan tarvitse reagoida. Mutta aina kannattaa kiittää, kun on syytä.


Tutkimuksia ja luettavaa empaattisesta johtamisesta: 


💡 Jos haluat selvittää oman supervoimasi johtajana, tarjoamme kahden ja kolmen tapaamisen Executive Career Coaching -palveluita johtajille. Voit ostaa valmennuksen suoraan verkkokaupastamme.

Kun haluat kehittää itseäsi

Ota urakehityksesi omiin käsiisi!

Iso osa työssä viihtymistä on tunne siitä, että oppii uutta ja kehittyy. On kuitenkin yleistä, että tuo tunne on vuosien aikana päässyt hiipumaan. Se saattaa ilmetä heikentyneenä ammatillisena itsetuntona, huolena omasta pärjäämisestä työelämässä tai toiveena toimenkuvan muutoksesta.

Käyttäjämme kertovat, että Onnistujan urapalvelu on auttanut heitä ottamaan askeleita, jotka ovat johtaneet parempaan työssä viihtymiseen esimerkiksi ylennyksen, lisäkouluttautumisen tai omien työtapojen kehittämisen kautta.

Onnistujan urapalvelun avulla saat:

  • Lisää itsetuntemusta ja luottamusta omaan osaamiseen
  • Keinoja vahvuuksiesi ja kehityskohtiesi tunnistamiseen
  • Työvälineitä itsesi johtamiseen ja ajanhallintaan
  • Rohkeutta ja innostusta uuden etsimiseen ja löytämiseen
  • Voimistuneen tunteen siitä, että kehityt työssäsi ja nautit siitä