Lifeworks

/ 27.5.2021

Tägit: Johtaminen, Osaaminen, Yleinen

Perehdyttäminen etänä on ollut meidän tiimissä erittäin ajankohtaista viimeisen vuoden aikana. On vaihtunut tiimin vetäjä, ollut perhevapaille siirtymisiä, saatu ihania uusia kollegoita ja myös jouduttu yhdestä luopumaankin. Olemme perehdyttäneet ihmisiä täysin uusiin tehtäviin tai sitten johonkin uuteen osa-alueeseen tai vastuuseen työssä.

Keräsimme tähän asioita, joita olisi hyvä ottaa huomioon etäperehdyttämistä suunniteltaessa. Nappaa vinkit talteen ja onnistu perehdyttämisessä myös etänä!

  1. Jaetulta näytöltä helpompi seurata toisen työskentelyä: Asioiden yhdessä katsominen etäpalaverissa samalta näytöltä on selkeämpää ja helpompaa kuin se, että toinen tekee ja toinen istuu vieressä yrittäen huomata kaikki muistettavat asiat. Jakaessa näyttöä voi antaa oppijalle mahdollisuuden tehdä jaetulla näytöllä harjoitteita, jotta tekeminen ei ole ainoastaan yksipuolista seuraamista. Järjestelmien opettaminen ja läpikäynti onnistui melkeinpä paremmin näin etämoodissa.
  2. Kysy palautetta: Perehdyttäjän on hyvin aktiivisesti kysyttävä palautetta matkan varrella, ei voi vain posottaa menemään! Muistiinpanojen tekeminen on edelleen tärkeässä roolissa, kuten ovat tauotkin. Muista pitää hengähdystaukoja, jotta muistiinpanojen kirjoittamiseen jää myös aikaa. Voit järjestää vapaamuotoisen Q&A-session – sana on vapaa eikä ole tyhmiä kysymyksiä 😊 Järjestä myös seurantaa perehtymisen päätyttyä.
  3. Tutustu uuteen työkaveriin: Varaa aikaa myös muuhun kuin asia-asioihin perehtymiseen, jotta tutustuminen ei jäisi perehtymisen jalkoihin. Epämuodollinen tutustuminen ja jutustelu on myös hyvä ottaa huomioon, koska ei olla muuten käytäväpuheissa tai käydä yhdessä lounaalla. Jos mahdollista, tutustukaa ensin livenä, vaikka kävelypalaverin merkeissä toimistolla. Kysele tarkemmin perehtyjän entisen tehtävän arjesta ja vaatimuksista, jolloin perehtymisohjelman ja agendan luominen on helpompaa ja pystytään tarttumaan enemmän ponnisteluja vaativiin osa-alueisiin perusteellisemmin. 
  4. Pidä kamera päällä: Molemmissa rooleissa olevien on hyvä pitää kamera päällä, jotta perehdytyksessä säilyy inhimillisyys ja tekijöiden välille syntyy jonkinlainen side, joka edistää oppimista.
  5. Nimeä työkummi: työkummina toimii työkaveri, jonka puoleen voi kääntyä missä tahansa mieltä askarruttavassa tilanteessa! 

Muista myös nämä: 


Kirjoitus on julkaistu alun perin LinkedInissä. Vinkit jakoivat MPS Executive Search -tiimistä Taina Degerlund, Anne Malmi, Carita Martas, Jenni Vähä-Heikkilä, Maija Tamburello sekä Mia Niskanen.