Lifeworks

/ 27.8.2020

Tägit: Itsetuntemus, Johtaminen, Palautuminen, Urajohtaminen

Henri kehottaa panostamaan palautumiseen

Dosentti ja unilääkäri Henri Tuomilehto on yksi harvoista suomalaisista unihäiriöpotilaita päätyönään hoitavista lääkäreistä. Hänellä on pitkä kokemus niin uniongelmaisten potilaiden hoitamisesta kuin uneen liittyvästä tutkimustyöstäkin. Henrin mukaan hyvän jaksamisen merkitystä uralla ei voi korostaa liikaa. Hänen mukaansa ilman palautumista ei jaksa töissä, eikä urallaan.

Palautumisesta 90% tapahtuu nukkuessa, joten nukkuminen on olennaisen tärkeää palautumisessa.

Etenkin erikoisen viime kevään ajan monen ajankäyttö muuttui vapaammaksi ja vuorokausirytmi vaihtui. Näissä tilanteissa Henri vinkkaa panostamaan nukkumiseen ja palautumiseen. Koronamyllerryksen jälkeen pitäisi olla iskussa, jotta voimme palata mahdollisimman pian normaaliin, kun sen hetki koittaa.

Rankat ajat eivät siis suinkaan vaadi rankkoja huveja, vaan palautumisen priorisointi on hyvin tärkeää.

Henrin mukaan lomautuksissa ja irtisanomisissa (asioissa, jotka eivät ole yksilön omissa käsissä) alkujärkytyksen jälkeen kannattaa panostaa asioihin, joihin voi itse vaikuttaa. Näihin asioihin lukeutuu terveys  ja uneen sekä palautumiseen voi meistä jokainen itse vaikuttaa. Vaikka tilanne olisi stressaava tai ahdistava, hyvä palautuminen edesauttaa siinä, että on hyvässä iskussa normaaliin palatessa tai uuden työn alkaessa. Uuden aloittaminen muuttuu liian kuormittavaksi, jos ei ole palautunut kunnolla.

Jos haluat pysyä virkeänä koko päivän, Henri antaa muutaman vinkin:

  1. Arvosta unta ja pyri ymmärtämään sen merkitys jaksamisessa. Haluatko olla hyvinvoiva, energinen, tuottelias tai jaksaa touhuta kotona työpäivän jälkeen? Ymmärrä palautumisen merkitys ja sen vaikutus omaan arkeesi.
  2. Kun ymmärrys on saavutettu, on seuraava askel unimäärän lisääminen. Valtaosa meistä nukkuu vähemmän kuin pitäisi. Lisää 30min -1h unta jokaisena yönä, niin kahdessa viikossa huomaat positiiviset vaikutukset. Nukkuminen on isoin terveysteko mitä ihminen voi itselleen tehdä.

Pekan vinkit johtajana jaksamiseen

Pekka Pohjakallio on urallaan keskittynyt kahteen intohimoonsa: innovaatioihin ja hyvinvointiin. Tällä hetkellä Pekka toimii Hintsa Performancella kehitysjohtajana sekä mentoroi yritysasiakkaita Hintsan oppien mukaisesti. Pekka korostaa haastattelussa, että eläessäsi elämää joka ei ole näköistäsi, saatat huomata sen syövän jaksamistasi ja tuovan terveyshaasteita.

Pekka kehottaa miettimään kuka olet, millaista elämää haluat viettää ja miten voisit olla mahdollisimman uskollinen tavoitteillesi. Pahoinvointi töissä tai elämässä on Pekan mukaan paljolti kiinni siitä, että ei tiedä kuka on ja mitä haluaa. Ja vaikka tietäisikin, ei ehkä toimi sen mukaisesti.

Kun haluat (johtajana) urallasi eteenpäin, Pekka vinkkaa muutaman asian:

  1. Tee edes pieni kurkistus siihen kuka olet ja hyväksy se.
  2. Lähde sitten hakeutumaan niihin juttuihin, joissa vahvuutesi pääsee parhaiten esiin. Ovatko vahvuutesi pörssiyhtiön toimitusjohtajan vahvuuksia? Jos eivät, et tule todennäköisesti viihtymään siinä roolissa.
  3. Hyväksy se, että et saa kaikkea mitä haluaisit, vaikka olisit kuinka menestynyt.
  4. Nuku riittävästi. Levon jälkeen suorituskykysi on korkeammalla kuin univajeisena.

Jos Urasummit meni ohi ja haluat katsoa kaikki 17 haastattelua, löydät ne Onnistujan urapalvelusta.