Anna Storm

Rekrytointiviestinnän koordinaattori, MPS Career Oy / 11.7.2019

Tägit: LinkedIn, Työnhaku

 

Näkyykö TE-palvelujen sivuilla ihan kaikki avoimet työpaikat? Vai onko paljon sellaisia piilotyöpaikkoja?”

Tässä äskettäin nettikeskustelussa bongatussa kommentissa huomio kiinnittyy kahteen asiaan. Toisaalta tiedostetaan, että kaikkia työpaikkoja ei ilmoitella julkisesti, mutta toisaalta taas kaikkien työpaikkojen oletetaan edelleen päätyvän TE-palvelujen työnhakuportaaliin. Ja mikäli avoimet paikat eivät sieltä löydy, niiden täytyy olla “piilotyöpaikkoja”, joista ei ilmoiteta missään.

Mitkä sitten ovat ne kanavat, joissa työpaikkoja ilmoitetaan vuonna 2019? Lajiltaan ne ovat monimuotoisia: työpaikkasivustoja, sosiaalisen median kanavia ja kohdennettuja mainoksia. Monelle rekrytoivalle yritykselle TE-palvelut.fi, eli entinen Mol.fi, ei ole ensisijainen tai edes toissijainen ilmoituskanava. Hyvä uutinen työtä etsivän kannalta on, että päällekkäisyyttä esiintyy – tärkeää on lähinnä löytää itselle relevantit kanavat ja hyödyntää niitä tehokkaasti.

Isojen mediatalojen työpaikkasivustot – Oikotie ja Monster

Mediajätit Sanoma ja Alma Media ylläpitävät molemmat omia työpaikkasivustojaan, jotka kuuluvat suurimpiin ja tunnetuimpiin työpaikkojen ilmoituskanaviin.

Tyopaikat.oikotie.fi on osa Sanomaa, joten sen mainoksiin törmää monissa Sanoman verkkolehdissä ja sivustoissa (esim. HS.fi, IS.fi, Taloussanomat.fi). Oikotiellä sanahaut esimerkiksi tehtävänimikkeillä ovat erityisen suosittuja. Tehtäväalue-toiminto voi näyttää oman alan työpaikkoja laajemmin tai auttaa rajauksessa. Oikotielle voi myös tehdä hakuvahdin, mikä voi olla vaivattomampi tapa pysyä ajan tasalla uusista työpaikoista.

Monster.fi on osa kansainvälistä Monsteria ja Suomessa osa Alma Mediaa. Jobline-nimellä aloittanut Monster oli uranuurtaja työnhaun nettiportaalina. Monster on perinteisesti ollut IT-alan suosiossa, mutta se on kasvanut yhdeksi suurimmista kaikkien alojen työnhaun sivustoista. Monsterin mainoksiin törmää laajassa kirjossa Alma Median sivustoja (esim. Iltalehti.fi, Kauppalehti.fi, Marmai.fi), ja Monster ilmoittelee aktiivisesti myös omien verkostojensa ulkopuolella. 

Myös Monsterin työpaikkasivu tarjoaa erilaisia haku- ja rajaustapoja. Sanahaku ei tällä hetkellä tue osittaisten osumien hakua, vaan se löytää vain täsmälleen samalla tavalla kirjoitetut sanat. Tämä asettaa suomen kielelle haasteita; toisaalta kaikissa hakukanavissa esimerkiksi tehtävänimikkeitä kannattaakin kokeilla sekä suomeksi että englanniksi. Myös Monster tarjoaa mahdollisuuden hakuvahdin luomiseen.

Hakukoneesta työnhaun jätiksi – Duunitori 

Duunitori.fi:n juuret ovat työpaikkahakukoneessa, joka kokoaa työpaikkailmoituksia eri kanavilta yhteen portaaliin. Tästä Duunitori on kasvanut yhdeksi suurimmista työnhaun ja työelämän palvelukokonaisuuksista, mutta edelleen sen etuna on laaja kirjo työpaikkailmoituksia eri lähteistä. Duunitori tarjoaa useita hakutapoja ja suodattimia sekä hakuvahtitoiminnon. Duunitori on aktiivinen ilmoittelija Google-verkostossa sekä Facebookissa ja Twitterissä, joissa sillä on useita alakohtaisia sivuja ja ryhmiä. Lisäksi Duunitoria hyödyntävät esimerkiksi jotkut ammattiliittojen sivustot, jotka keräävät Duunitorilta automaattisesti linkit alan avoimiin työpaikkoihin.

Muita työpaikkojen hakukoneita löytyy useita, esimerkiksi Indeed.fi tai Careerjet.fi. Googleakin monet käyttävät työpaikkojen hakuun, tosin Google-haut löytävät aina jonkin verran myös vanhentuneita ilmoituksia ja muuten epärelevantteja osumia.

Hyödynnä tekniikkaa – LinkedIn

LinkedIn.comin taustalla pyörii automatiikka, jota käyttäjä voi omalta osaltaan tukea luomalla mahdollisimman kattavan käyttäjäprofiilin. LinkedInissä työpaikkoja ilmoitellaan useilla tavoilla. Kahdesta pääkategoriasta toinen ovat varsinaiset työpaikkailmoitukset (Jobs), joita voi etsiä hakutoiminnolla (linkedin.com/jobs) ja jotka näkyvät myös rekrytoivan yrityksen LinkedIn-sivun Jobs-välilehdellä. Toinen tapa ovat vapaamuotoiset postaukset, joiden taustalla saattaa pyöriä myös kohdennettu ilmoituskampanja.

Sekä työpaikkailmoitukset että kohdennetut ilmoituskampanjat näkyvät erityisesti niille käyttäjille, joiden LinkedIn-profiili jollain tapaa vastaa haettavan henkilön profiilia. Tämän vuoksi kannattaa hyödyntää LinkedIn-profiilin kaikkia mahdollisuuksia ja täydentää tarkkaan esimerkiksi sijainti, työkokemus, taidot (skills) sekä tehtävänimikkeet, joista kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää englanninkielisiä käännöksiä. Profiilin asetuksista voi lisäksi valita “Let recruiters know you’re open to opportunities”.

Työpaikkoja jaetaan myös monissa alakohtaisissa ryhmissä (esim. Talent Pool Finland ja sen alaryhmät) ja ammattiliittojen ryhmissä (esim. TEKrekry tai Suomen Ekonomit).

Muu sosiaalinen media

Työpaikkoja jaetaan yritysten ja rekrytointiyritysten somekanavilla sekä erilaisissa someryhmissä. Monilla somekanavilla esimerkiksi hashtagit #rekry, #työpaikat ja #jobs ovat suosittuja, samoin alakohtaiset hashtagit, kuten #ITrekry, ja tehtävänimikkeet.

Facebookissa voi hyödyntää ryhmiä, kuten keskusteluryhmiä, joissa käyttäjät jakavat toisilleen oman alan työpaikkailmoituksia (esimerkiksi Markkinointikollektiivi tai Hae töitä – verkostoidu – ilmoita työpaikoista – somerekry) sekä vaikkapa Duunitorin ala- ja aluekohtaisia ryhmiä. Viime vuonna Suomen Facebookissa tuli käyttöön myös Työpaikat-osio (facebook.com/jobs), jonka suosion kehitys jää vielä nähtäväksi.

Erikoiskanavat

Pienemmistä työnhakukanavista mainittakoon IT-alan sivusto Itewiki.fi, startup-yrityksien kanava TheHub.fi sekä korkeakoulujen yhteisportaalit Tiitus.fi ja Aarresaari.net. Joidenkin yritysten omat nettisivut tarjoavat myös monipuolisen työnhakusivun hakuvahteineen.

Mainokset

Työpaikkailmoitukset tulevat vastaan kaiken aikaa laajemmalla alueella: sosiaalisessa mediassa, netissä surffatessa tai sovelluksissa. Usein mainonta on kohdennettua, esimerkiksi vierailtujen sivustojen tai maantieteellisen sijainnin perusteella. Luotettavan näköisiä ilmoituksia voi huoletta klikkailla, varsinkin jos jossain reunassa näkyy tunnetun ilmoittajan nimi tai logo, esimerkiksi Duunitori tai Monster.

Lyhyesti:


Blogin kirjoittaja on MPS:n rekrytointiviestinnän koordinaattori Anna Storm, joka on työskennellyt rekrytointimedioiden parissa vuodesta 2011.

Urakysely

Mikä Lifeworksin urapalveluista sopisi parhaiten tarpeisiisi?

Pääset alkuun vastaamalla neljään nopeaan kysymykseen!

 

Aloita testi