Lifeworks

/ 9.4.2021

Tägit: Johtaminen, LinkedIn, Piilotyöpaikat, Työnhaku

Miten rekrytointia tehdään silloin kun ei ole julkista työpaikkailmoitusta? Miten voit itse tulla löydetyksi näissä hiljaisissa hauissa?

Roy Herold

Suorahaun saloista meille kertoi Roy Herold, MPS Executive Searchin toimitusjohtaja ja kokenut suorahakukonsultti. Hän on toiminut suorahakukonsulttina melkein 14 vuotta ja sitä ennen hän  on työskennellyt ja tehnyt rekrytointia muualla yritysmaailmassa. Hänen taustastaan kumpuaa syvä ymmärrys asiakasyritysten liiketoimintaan.

”Suorahaku on menetelmä, jolla autetaan yrityksiä löytämään määrättyyn tehtävään tai osaamiseen juuri oikea henkilö, joka täyttää suurimman osan asiakasorganisaation määrittämistä kriteereistä ja tarpeista.”

Suorahakuprosessi nopeuttaa oikean henkilön löytämistä ja sen avulla löydetään ehkä paremmin juuri se oikea henkilö, jota ei välttämättä avoimen työpaikkailmoituksen kautta löydettäisi.

Mistä lähteistä osaajia etsitään suorahaussa?

Suorahakukonsultti, eli headhunter ja asiakasyritys määrittelevät ensin, millaista osaajaa lähdetään hakemaan. Kun se on selvää, aloitetaan kartoituts esimerkiksi asiakasorganisaation toimialan vastaavilta toimijoita. Etsintätyössä kaivetaan yritysten tietoja, haetaan niistä sopivia osaajia ja käytetään eri tietolähteitä, kuten LinkedIniä. Myös erilaiset tietorekisterit ja avointen hakemusten ”poolit” ovat käytössä.

”Suorahaku on etsivätyön tulosta, jonka avulla päästään keskustelemaan sopivien henkilöiden kanssa.”

Tänä päivänä suorahakua käytetään monen tasoisiin tehtäviin, joista asiantuntijatehtävät ja ylimmän johdon tehtävät ovat kuitenkin tyypillisimpiä.

Mitä voisi tehdä, jos haluaa headhunterin ottavan yhteyttä?

Tärkeintä on, että on jossain ylipäänsä löydettävissä. Esimerkiksi LinkedIn-profiili kannattaa laittaa kuntoon. Sinne on hyvä kirjoittaa riittävästi tietoa itsestään ja kokemuksistaan ja käyttää sellaisia avainsanoja, missä ilmenee omat vastuut ja tehtävänkuvat.

Muuallakin kuin LinkedInissä on hyvä olla esillä –  kannattaa näkyä ja kommentoida. Erilaiset puheenvuorot, blogit ja artikkelit tuovat hyvää näkyvyyttä ja auttavat myös löydettävyydessä ja oman osaamisen esiin tuomisessa. Myös Facebook ja muut julkiset kanavat ovat lähteitä, joista osaajia voi löytyä. Ei pidä myöskään unohtaa omaa verkostoaan. Esimerkiksi kollega voi vinkata sinusta rekrytoijalle, jos hän tietää mitä osaat ja mitä olet etsimässä.

”Kaikkia kanavia kannattaa rohkeasti käyttää. Kannattaa tehdä se riittävän strukturoidusti, että ei ammuskele joka suuntaan. Vaan tekee sen määrätietoisesti, mutta myöskin riittävän rohkeasti.”

Roy nostaa myös esiin,  että on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mitä verkkoon laittaa. Kaikki mitä julkaiset, löytyy verkosta vielä myöhemminkin.


💡 Haluatko tietää miten voit tulla parhaalla tavalla löydetyksi ja laittaa LinkedIn-profiilisi kuntoon suorahakua tekevän konsultin avulla? Katso Tule löydetyksi -palvelu.


Miten henkilö voi erottautua kaikista muista saman alan osaajista?

Erottautuminen tulee siitä, että tehtävän sisällössä on jotain erilaista tai erikoista toimeksiantajan kannalta. Jos LinkedInissä on avattu riittävästi vastuita, mahdollista esimiesasemaa, tulosvastuuta jne., auttaa se yksilöä identifioitumaan ja erottautumaan. Mikä on se juttu, joka tekee sinusta kiinnostavan?

Usein konsultti löytää henkilön nimen ja yrityksen ja soittaa henkilölle kysyäkseen hänen taustasta ja kokemuksesta. Jos siis haluat tulla kontaktoiduksi, pidä yhteystiedot ajan tasalla ja helposti löydettävissä. Jos saat soiton headhunterilta, ole avoin keskustelemaan ja pohtimaan uusia mahdollisuuksia. Tuo myös osaamistasi esiin riittävästi jo alussa.

Jos ei halua tehdä työnhakua näkyväksi, mitä voisi tehdä?

Lähetä rohkeasti avoimia hakemuksia. Avoimen hakemuksen lähettäminen ei välttämättä tarkoita sitä, ettei viihtyisi nykyisessä tehtävässä. Suorahakukonsultille voi kertoa, tai avoimeen hakemukseen kirjoittaa, että on tällä hetkellä mielenkiintoisessa tehtävässä, mutta tulevaisuudessa voisi kiinnostaa tietty suunta tai tietyn tyyppiset tehtävät.

”Moni toteaa, että on mielenkiintoisessa tehtävässä, mutta tulevaisuuden osalta kiinnostaa tämmönen suuntaus ja tämän tyyppinen tekeminen. Ja sehän on ihan superhieno tapa viedä omaa uraa eteenpäin. Se voi tarkoittaa, että ei tapahdu mitään  puoleen vuoteen, koska sattumalta sen tyyppistä toimeksiantoa ei ole juuri esillä, mutta toisaalta sellainen voi tulla aika nopeastikin. Se on ihan fiksu ja moderni tapa.”

Myös LinkedIniin voi laittaa päälle täpän ”olen avoin uusille haasteille”. Löytäminen helpottuu sen myötä.

Mitkä ovat erityisen kysytyt taidot ja osaamiset tällä hetkellä?

Yleisesti kysytyt tehtävät ja osaamiset tällä hetkellä ovat sellaisia, mitkä liittyvät yleiseen johtamisosaamiseen. On tärkeää tulla ihmisten kanssa toimeen, olla sosiaalinen ja avoin sekä riittävän ketterä digitaalisessa maailmassa. Myös kielitaito on tärkeää. Myynnin, markkinoinnin ja sosiaalisen median kanssa työskentelyä arvostetaan myös. Niihin liittyviä johtamisrooleja onkin nykyään paljon. Toisaalta haetaan myös vaativia asiantuntijarooleja, joissa on kyseessä todella spesifi osaaminen.

Millä tavalla suorahakukonsultteja voi lähestyä?

Konsultit saavat paljon soittoja, joissa henkilö kertoo millaisessa roolissa on nyt ja millaista uraa hän on kaavaillut tulevaisuudessa. Haasteena puheluissa on se, että niitä tulee aika paljon, jolloin konsultti ei välttämättä ehdi soittaa takaisin. CV:n lähettäminen järjestelmään auttaa ja konsultti löytää CV:n sieltä.

”Voi lähestyä konsulttia keskustelun tai jonkun foorumin kautta, tai jos on jossain tapahtumassa mukana. – Tulla ihan vaan moikkaamaan ja sanomaan muutaman sanan ja antaa käyntikortin, tai jonkun yhteystiedon. Kun näkee henkilön sen nimen takana, niin se tuo paljon myös. Helpompi muistaa ja helpompi avata uudestaan keskustelu.”

Jos lähetät CV:n suorahakukonsultille, muista tallentaa PDF-tiedosto kuvaavalla nimellä. Kirjoita siihen oman nimesi lisäksi jotain muuta asiaan liittyvää.

”Kun konsultti saa 48 CV:tä, niin hän ei enää muista sitä ”CV Pekkaa”.”

Kuuntele Uralla eteenpäin -podcastin viidennestä jaksosta mitä Roy tekisi itse, jos olisi nyt työnhaussa. Hän jakaa jakson lopussa myös vinkkinsä henkilölle, joka haluaa urallaan eteenpäin.


Jos uudenlaiset johtotehtävät kiinnostavat, katso tästä ylimmän johdon urapalvelut

Jätä avoin hakemus MPS:n käyttöön täältä