MPS Lifeworks

/ 16.1.2020

Tägit: LinkedIn, Työnhaku

Haluatko parantaa mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi LinkedInissä? Keräsimme alle muutaman hyväksi havaitun LinkedIn-tärpin. Toivottavasti saat näiden avulla uutta buustia profiilisi löydettävyyteen!

1. Millä kielellä profiili olisi hyvä tehdä?

LinkedInin yleiskieli on englanti, ja useimmat suomalaiset tekevät profiilinsa englanniksi. Jos potentiaaliset työnantajasi, asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi ovat vain Suomessa, voit myös harkita profiilin tekoa suomeksi. Viitseliäimmät LinkedIn-käyttäjät ovat tehneet profiilinsa sisällöt sekä englanniksi että suomeksi – yleensä kirjoittaen englanninkielisen tekstin alkuun.

Suurin osa rekrytoijista käyttää hauissa englanninkielisiä avainsanoja, joten jos haluat tulla esille hakutuloksissa, saattaa englanti olla parempi vaihtoehto.

Kielivalinta riippuu siis hyvin paljon tilanteestasi ja erityisesti tavoitteistasi LinkedInin käyttöön liittyen. Muista kirjoittaa ainakin lista avainsanoista englanniksi, mikäli haluat tulla löydetyksi.

2. Mikä merkitys ”skills-osiolla”, eli taidoilla on?

Lisää vähintään 10 taitoa, jotka kuvaavat osaamistasi Skills & Endorsements -osioon. Muista järjestää taidot haluamaasi tärkeysjärjestykseen. Profiilissasi näkyy oletuksena vain kolme ensimmäistä taitoa. LinkedIn järjestää taidot automaattisesti saamiesi suositteluiden (endorsements) mukaan siten, että eniten suosiota saanut on ylimpänä ja vähiten alempana. Voit kuitenkin muuttaa tätä järjestystä itse raahaamalla taidot haluamaasi järjestykseen.

Nosta ensimmäiseksi kolme osaamistasi, joilla haluat tulla löydetyksi huolimatta siitä, kuinka monta suosittelua olet niihin saanut.

Pyydä kontaktejasi osoittamaan sinulla olevan näitä taitoja suosittelujen (endorsements) avulla. Mitä enemmän tukea olet saanut tietyllä osaamisalueella, sitä ylempänä profiilisi näkyy rekrytoijien hakutuloksissa. Muistathan käydä suosittelemassa vastavuoroisesti verkostossasi olevien henkilöiden taitoja.

3. Kannattaako aktiivinen työnhaku ilmaista profiilissa?

Mikäli olet tällä hetkellä ilman työtä, sen voi merkitä profiiliin halutessaan jopa työpaikaksi, esimerkiksi ”Looking for the next step in my career”. Tähän on hyvä mainita myös osaamisalue, jolta haet uusia tehtäviä, esimerkiksi ”… in marketing/sales/HR”. Headlineen eli otsikkokenttään ei ole välttämätöntä laittaa mainintaa työnhausta. Pidä kuitenkin mielessä, että jos käyt aktiivisesti kommentoimassa potentiaalisten työnantajien postauksia, he näkevät nimesi lisäksi otsikkokentän kautta kätevästi, että haet uusia haasteita. Jos toimintasi herättää heissä kiinnostusta, se saattaa poikia ainakin kontaktipyynnön, ellei jopa enemmän.

Jos etsit aktiivisesti uutta työtä, lisää yhteystietosi heti Summary-kenttään. Teet siten rekrytoijille yhteyden ottamisesta mahdollisimman helppoa. Laita yhteystiedot sellaiseen muotoon, jota botit eivät pysty lukemaan, esimerkiksi etunimi.sukunimi (a) gmail.com.

Kun sallit vielä InMailit,  sinuun voidaan olla yhteydessä myös LinkedInin kautta. Saat InMailit käyttöösi, kun menet asetuksiin: Settings & Privacy -> Privacy -> Communications -> Who can reach you -> Messages -> Allow others to send you InMail -> Yes. 


Jos haluat lisää hyödyllisiä vinkkejä LinkedIn-profiilisi muokkaamiseen ja sen tehokkaaseen hyödyntämiseen työnhaussa ja verkostoitumisessa, kokeile maksutta 7 päivää  Onnistujan urapalvelua. Löydät sieltä LinkedIn -verkkokurssin lisäksi muita kursseja, vinkkejä, tehtäviä ja henkilökohtaisia etuja työnhakuun liittyen.