Linda Neiglick

Head of Operations & Customer Experience / 4.8.2021

Tägit: Palautuminen, Urajohtaminen, Yleinen

Innostava työ. Omat harrastukset. Lasten harrastukset. Kotihommat. Ja vain 24h vuorokaudessa. Miten selviän taas tästä syksystä?

Tätä olen pohtinut, kun loma loppui. Keräilin paljon vinkkejä ja tutkittua tietoa viime keväänä jaksamiseen liittyen.  Aihe kiinnosti ihan henkilökohtaisesti mutta myös työn kautta. Yhdessä Hintsan kanssa toteutetusta Parempi (työ)elämä -valmennuksesta jäi myös mieleen monta mainiota ajatusta.

Ajattelin jakaa nämä neljä arjen selviämisvinkkiä, joita jo käytän tai aion ainakin testata.

1. Rajat itselle ja työnteolle

Asetan rajat omalle työnteolle ja vähennän työhön liittyvää viestintää iltaisin ja viikonloppuisin. Helpoiten tämä onnistuu niin, että poistan kaiken maailman notifikaatiot puhelimesta. Jos joku työasia tulee illalla mieleen, kirjaan sen ylös, niin muistan hoitaa sen seuraavana päivänä, eikä se jää kuormittamaan aivoja koko yöksi. Tietotyöläisen koko päivän kuumana käyneet aivot tarvitsevat palautumisaikaa iltaisin. Sitä kannattaa vaalia kaikin keinoin!

Ja pyrin asettamaan itselleni rajoja myös työkuormaan. Eli joudun välillä sanomaan ”ei” innostaville ja kiinnostaville projekteille, joihin aika ei vaan riitä. Tämä on vaikeaa, mutta pakko oppia.

2. Keskeytykset minimiin

Kun teen keskittymistä vaativaa työtä, suljen koneelta kaikki muut ikkunat ja sovellukset, joista saattaa tulla keskeytyksiä. Pidän usein kuulokkeita ja merkkaan ajattelu- ja kirjoitustyön myös kalenteriin, jolloin kollegakin tietää, etten ole tavoitettavissa juuri nyt.  Puhelimenkin laitan pois näkyvistä (useimmiten…). Välillä varaan itselleni työhuoneen ja hoidan siellä kaikki rästihommat kerralla. Keskeytymätön ja palaveriton työaika kerran viikossa on aivan luksusta. Suosittelen kokeilemaan!

3. Ennakoinnilla vähemmän kiukkua ja kiirettä

Varaan aikaa lounaalle. Ja välipalalle. Ettei nälkäkiukku ja energiavaje yllätä. Hoidan myös kodin ruokatilaukset verkosta, joka vaatii vähän aikaa ja suunnittelua mutta helpottaa arkea, kun ei joka päivä tarvitse juosta lähikaupassa nälkäisenä töiden jälkeen. Varaan kalenteriin myös palaverittomia päiviä, jotta ehdin hoitaa palavereissa sovitut asiat myös eteenpäin. Nämä kannattaa siis varata kalenteriin jo etukäteen – ennen kuin se on täynnä palavereita.

4. Bonusaikaa itselle

Löysin lapselle harrastukset, jotka ovat kodin lähellä. Ei mene aikaa siirtymisiin. Paikan valitsin sen mukaan, että harrastuspaikan vieressä on joko lenkkipolku tai kuntosali, joten pääsemme molemmat harrastamaan samaan aikaan.

Ajattelen lapsen ohjattua liikuntahetkeä vähän kuin erinomaisena lapsenvahtipalveluna.

Maksan mielelläni siitä, että lapsi saa punaiset posket ja itsellä on mahdollisuus käydä myös lenkillä samaan aikaan.

Meillä työantaja tarjoaa myös liideritunnin joka viikolle. Jokainen voi itse päättää, mihin sen käyttää. Usein se on minulla hieronta, kävely+podcast tai joku verkkokurssi. Täytyykin muistaa myös palauttaa kalenteriin kesäksi tauolle jääneet verkkokurssit. Uuden oppimisesta saa helposti lisävirtaa ja ideoita myös työhön.

**

PS. Arki ihan takuulla yllättää ja haastaa tänäkin syksynä ja nämäkin tavat välillä unohtuvat, mutta aina voi onneksi tehdä korjausliikkeitä ja oppia virheistään. Kun on liikaa kaikkea, suosittelen panostamaan niihin asioihin, joilla on aidosti merkitystä omalle jaksamiselle. Melkein kaiken muun voi delegoida tai jättää tekemättä.


Jos kaipaat lisää vinkkejä työn ja vapaa-ajan balanssiin ja haluat jaksaa paremmin, tutustu Parempi (työ)elämä -valmennukseen. Seuraava ohjelma starttaa 15.9.2021.