Maija Suokas

Konsultti, psykologi, MPS Career / 7.5.2020

Tägit: Hyvinvointi, Palautuminen

TIETOISUUSHARJOITTELU mielletään usein sellaiseksi, että pitää asettua yhteen paikkaan, istumaan tai pötköttämään, ja hiljentyä. Tällainen rauhallisuuden kautta harjoitteleminen on hyödyllistä ja usein sitä, mitä ihmiset kaipaavat. Osalle meistä paikalleen pysähtyminen on kuitenkin vaikeaa tai kaiken kiireen ja touhun keskellä hankalaa. Kevään viimeisessä tietoisuustuokiossa pohdimmekin sitä, kuinka harjoittelun voi tuoda osaksi myös arjen tekemistä.

IHMISET saattavat ihan luontaisesti hupsahtaa läsnäolon tilaan tietyissä tilanteissa. Suomalaisille tyypillisiä hetkiä jolloin tietoisuustaito tulee itsestään osaksi olemista, on esimerkiksi sauna. Erityisesti jos olet saunassa yksin, huomaat ehkä, kuinka asetut luontaisesti itselle hyvään asentoon ja keskityt vain hengittämään ja aistimaan ympäröivään lämpöön liittyviä tuntemuksia. Tätä ei välttämättä kestä kovin kauaa, pian mieli alkaa pohtia ja suunnitella ja nappaa huomiosi. Mutta pienikin läsnäolon hetki voi olla yllättävän elvyttävä.

Kannattaakin miettiä, mikä tekeminen omassa arjessa olisi sellaista, johon voi keskittyä ja syventyä, vaikka vain muutaman hengityksen ajaksi.

ITSELLENI tällaista ”meditatiivista” tekemistä on esimerkiksi ruoan laitto ja erityisesti vihannesten pilkkominen. Pilkkoessa keskityn vain hengittämiseen ja siihen, miltä veitsen liike tuntuu kädessä. Harjoitellessa ei edes tarvitse olla yksin. Esimerkiksi lapselle lukeminen voi olla hetki, jolloin keskityt vain kaikkeen siihen, mitä juuri siinä hetkessä voit huomata ja mitä tapahtuu.

SAIN myös mukavan vahvistuksen sille, että harjoittelu kannattaa. Olen jo pidemmän aikaa tavannut tehdä tietoisuustaitoharjoittelua työmatkalla, kun istun autossa ruuhkassa. Yleensä siinä tilanteessa alkaa hermo kiristyä, joten päätin kokeilla, että mitäpä jos ankkuroidunkin tässä hengitykseen ja olen vain läsnä, kun ei siinä tilanteessa mitään muutakaan voi.

VIIME syksynä meillä oli työpaikalla mahdollista osallistua Firstbeat-mittaukseen ja ruuhkassa vietetyt reilun puolen tunnin työmatkat näkyivät minulla sykevälivaihtelumittauksessa palauttavana aikana! Kannustankin kaikkia pohtimaan, mitkä ehkä yllättävätkin hetket omasta päivästäsi voisit valjastaa omalle hyvinvoinnillesi.


Blogin kirjoittaja on MPS:n konsultti ja psykologi Maija Suokas, jonka tietoisuustuokioita olemme jakaneet teille tämän eriskummallisen kevään 2020 aikana.