Löydä uusi innostus!

Kaipaatko uutta kipinää työelämääsi? Tilaa uutiskirjeemme niin saat ensimmäiset vinkit sähköpostiisi jo tänään.

Kun tilaan uutiskirjeen, hyväksyn samalla Lifeworksin käyttöehdot ja tietosuojalausekkeen.

Blogin kirjoittaja Eevi Kuokkanen.

Eevi Kuokkanen

Luova johtaja, MPS Prewise / 9.6.2022

Tägit: Itsensä kehittäminen, Itsetuntemus, Osaaminen, Yleinen

Kivan ihmisen kanssa työt sujuvat ja fiilis pysyy korkealla kiperissäkin tilanteissa. Siksi kivuus on yksi tärkeimpiä työelämätaitoja, ja se on nimenomaan taito, ei pelkkä ominaisuus. Itse olen luonteeltani äksy ja kärsimätön, mutta vuosien tavoitteellinen harjoittelu on (toivottavasti) tuottanut tulosta.

Tässä on muutama vinkkini sinulle, joka haluat olla vielä vähän kivempi.

1. Mitä jos opettelisit haastattelemaan ihmisiä?

Otetaanpa tilanne, jossa olet tutustumassa ihmiseen. Hän kertoo jotain omasta elämästään. Miten reagoit?

Ainakin itseltäni lipsahtaa lähes aina ”Joo, mulla kans kerran sama” -tyyppinen vastatarina. Ja sehän on ihan ookoo – sillä jaamme kokemusta. Mutta opit ihmisistä ja ihmisiltä enemmän, jos kysyt lisää.

Ajattele kohtaamisia haastatteluina: keskity toiseen, etsi häntä kiinnostava asia. Anna toisen laventaa juttua pelkästä anekdootista. Kysy jatkokysymyksiä. Kun haastattelet, hienotunteisuuden rajoissa tietysti, löydät usein ihmisestä jonkin yllättävän piirteen: harrastuksen, menneisyyden merkittävän saavutuksen, tulevaisuudensuunnitelman. Yleensä jokainen ilahtuu siitä, että hänelle läheinen, mutta helposti piiloon jäävä asia kiinnostaa muitakin. (Ja tällä tavoin saatte yhteisössä muuta puhuttavaa kuin urheilu, matkat, taudit ja sää)

Haastattelutaitoja tarvitaan myös monenlaisissa työtehtävissä.

Erinomaista oppia löytyy Olli Seurin Avoin kysymys -podcastista, joka löytyy Yle Areenasta.

2. Tunnista poissulkeva juttelu

Ja tästä pääsemmekin seuraavaan vinkkiin: huomaa, milloin joukon yhteinen puheenaihe sulkee muita pois. Kaikki eivät ole niin määrätietoisia kuin suuresti ihailemani kollega X, joka lounaalla saattaa sanoa: ”Ai te puhutte hiihdosta? No sit mä en kuuntele.”

Kerta tai kaksi ei tietenkään haittaa, mutta jos jutut pyörivät aina esim. kalliissa harrastuksissa tai perheessä, on todennäköistä, että joku pikku hiljaa ajautuu syrjemmälle. Ja ehkä teillä kaikilla on silloin vähemmän kivaa.

3. Opettele viestimään selkeästi ja kivasti

Tämä vähän puisevampi vinkki on sitäkin tärkeämpi. Työasioissa hyvät viestintätaidot kuuluvat jokaiselle. Sekavat meilit tai puutteellisesti esitetty kysymys Teamsissa kuormittaa vastaanottajaa. Myös oikeiden kanavien käyttö oikeaan tarkoitukseen on osa kivasti toimimista.

Muotoile viestisi selkeäksi, mutta myös kivaksi. Odotettu kohteliaisuuden ja muodollisuuden taso on osa yhteistä kulttuuria, joten se pitää luoda yhdessä.

Sihteeriyhdistyksen sivuilta löytyi mainio artikkeli aiheesta.

4. Jaa osaamistasi, ja päinvastoin.

Kysy neuvoa! Tällä en suinkaan tarkoita samaa kuin ”voitko ottaa tästä kopin” tai ”otetaanko tästä pieni palaveri”, vaan ihan vain pienen neuvon kysymistä. Sinä saat luultavasti apua vaikkapa Excel-ongelmaasi, ja toinen pääsee loistamaan taidollaan, jota hän ei ehkä itse osaa ollenkaan arvostaa. Ja kenties hänen on jatkossa helpompi kysyä sinulta neuvoa.

5. Tarkkaile itseäsi: lankeatko mikroaggressioon?

Näetkö jonkun ihmisen ensisijaisesti vähemmistön edustajana ja viittaat tähän, täysin hyvässä tarkoituksessa?  Jos mikroaggression käsite tuntuu hankalalta, mieti jokin oma ominaisuutesi, johon et halua muiden kiinnittävän huomiota. Eikö tunnukin kiusalliselta, kun vastaat sadatta kertaa kysymyksiin samasta aiheesta tai kun sinulta pyydetään näkemystä, koska ”sullahan on tästä kokemusta”? Mikroaggressiota on osuvasti verrattu hyttysenpuremaan.

Katso erinomainen pariminuuttinen video aiheesta.

Tällaiset vinkit tällä kertaa. Jatketaan harjoituksia.


💡 Omat työelämän vahvuutesi saat selville Onnistujan urapalvelusta. Kokeile maksutta kahden viikon ajan! 


Ja jos haluat kuunnella, miten minusta tuli tällainen, kuuntele uratarinani Lifeworksin Uralla eteenpäin -podcastista!


Kirjoittaja on MPS Prewisen luova johtaja ja atoopikko, joka on lapsena kärsinyt kiusaamisesta, kasvattanut paksun (metaforisen) nahan ja pyrkinyt sittemmin karistamaan sen yltään.


 

Kun haluat kehittää itseäsi

Ota urakehityksesi omiin käsiisi!

Iso osa työssä viihtymistä on tunne siitä, että oppii uutta ja kehittyy. On kuitenkin yleistä, että tuo tunne on vuosien aikana päässyt hiipumaan. Se saattaa ilmetä heikentyneenä ammatillisena itsetuntona, huolena omasta pärjäämisestä työelämässä tai toiveena toimenkuvan muutoksesta.

Käyttäjämme kertovat, että Onnistujan urapalvelu on auttanut heitä ottamaan askeleita, jotka ovat johtaneet parempaan työssä viihtymiseen esimerkiksi ylennyksen, lisäkouluttautumisen tai omien työtapojen kehittämisen kautta.

Onnistujan urapalvelun avulla saat:

  • Lisää itsetuntemusta ja luottamusta omaan osaamiseen
  • Keinoja vahvuuksiesi ja kehityskohtiesi tunnistamiseen
  • Työvälineitä itsesi johtamiseen ja ajanhallintaan
  • Rohkeutta ja innostusta uuden etsimiseen ja löytämiseen
  • Voimistuneen tunteen siitä, että kehityt työssäsi ja nautit siitä