LinkedIn on yhä useamman rekrytoijan apuri, ja uusista työmahdollisuuksista kiinnostuneen kannattaa siellä näkyä. Mutta miten omaa profiiliaan ja näkyvyyttään voi petrata? MPS:n kokenut rekrytoinnin ammattilainen vinkkaa perusasiat:
1. Profiloidu professionaalina
Luo osaamistasi osuvasti kuvaava otsikko eli headline. Jos olet aktiivisessa työnhaussa, lisää tämä rekrytoijaa kiinnostava tieto heti otsikkoon (esim. open for new challenges – englanti on Suomessakin LinkedIn-profiilien ykköskieli). Kerro kompaktisti ja konkreettisesti omasta osaamisestasi, työhistoriastasi ja ammatillisen kiinnostuksen kohteistasi.
Valjasta kuvien voima: valitse työminääsi edustava profiilikuva. Myös työkokemustasi voit valottaa kuvilla tai muilla liitteillä ja linkeillä.
2. Avaa avainsanoilla
Skills-osioon kannattaa lisätä samoja taitoja ja erikoisosaamista, joita olet jo profiilisi otsikossa, johdannossa ja työhistoriassasi avannut. More is more: toista samaa sanomaa samoin ja eri sanoin, se tukee löydettävyyttäsi ja vahvistaa mielikuvaa osaamisesi vahvuudesta.
Hyödynnä muutkin profiilikentät; koulutustiedot ja kielitaito ainakin on hyvä lisätä.
3. Viritä verkkoja
Verkostoidu, connect. Lähetä verkostoitumispyyntöjä tutuille ja miksei puolitutuillekin; myös monet rekrytoinnin ammattilaiset verkostoituvat mielellään laajasti. Liitä oheen viesti, jossa kerrot mistä tunnette tai miksi haluat verkostoitua, niin kontaktipyyntösi huomataan hyvällä.
Verkoston kasvattaminen nostaa hakutuloksissa profiiliasi paremmin näkyviin. Liity myös oman alasi/työnhaun ryhmiin ja seuraa kiinnostavia yrityksiä ja vaikuttajia.
4. Kuuntele ja keskustele
Endorsement-peukunnostoja viljellään kepeästikin, mutta suositukset (recommendations) ovat rekrytoijan silmissä varteen otettavampia referenssejä. Niitä voi pyytää kollegalta tai vaikka hyvin onnistuneen projektin yhteistyökumppanilta. Muista somekanavista tutut toimet ovat LinkedInissäkin mahdollisia: voit postata päivityksiä, blogata ja vlogata, kommentoida keskusteluja, tykätä toisten toiminnasta ja jakaa muiden tuottamaa sisältöä.
Aktiivisuus vahvistaa profiiliasi.
5. Tarkista tavoitettavuutesi
Kun haluat tulla hoksatuksi, tee tavoittamisestasi helppoa! Tarkista profiilin yksityisyysasetuksista, että nimesi ja työhistoriasi näkyvät muillekin kuin omille LinkedIn-kontakteillesi. Eritoten aktiivisesti uutta työtä etsivän kannattaa lisätä yhteystietonsa heti johdantokenttään.
Kerro myös, missäpäin maata tai maailmaa sijaitset ja oletko kenties valmis muuttamaan kiinnostavan työn perässä.
Anne Malmi toimii MPS:n suorahaussa research-konsulttina. Hän etsii sopivia ehdokkaita erilaisiin johto- ja asiantuntijatehtäviin eri tietolähteitä, mm. LinkedIniä hyödyntäen.
Jos haluat sparrausta profiilisi kanssa rekrytoinnin asiantuntijalta, Lifeworksin henkilökohtaiset LinkedIn- ja CV-sparrauspalvelut löydät täältä.